Rautatie- ja maantiekuljetukset yhdistävä keskusterminaali

RRT Kouvola Oy hallinnoi satamayhtiön tavoin maantie- ja rautatieliikenteen keskusterminaalia, joka tarjoaa uusia mahdollisuuksia kustannustehokkaaseen ja vastuulliseen logistiikkaan. Tarjoamme asiakkaillemme välivarastointi- ja kookomaterminaalipalveluita RRT länsi ja RRT itä terminaaleissamme.

Vuokraamme  terminaalien alueita ja tiloja, markkinoimme keskusterminaalia sekä hallinnoimme, hoidamme ja kehitämme terminaalien infrastruktuuria sekä turvallisuus- ja ympäristöratkaisuja yhdessä muiden toimijoiden kanssa.

RRT Kouvolan strategia. RRT Kouvola on kaikille toimijoille avoin terminaali. Välivarastointi- ja kookoomaterminaalitoimintomme tuovat lisäarvoa asiakkaillemme. Yhdistetyt kuljetukset mahdollistavat kestävät kuljetusketjut kotimaassa. Toimintamme arvot ovat tehokkaasti, kestävästi ja kehittäen.

Historia

Teholan alue Kouvolassa on kasvanut merkittäväksi logistiikan keskukseksi 1990-luvulta lähtien. Vanhempi terminaalimme, RRT länsi (KCY), rakentui palvelemaan itään suuntautuvaa kauttakulkuliikennettä 2000-luvun alussa. Tällöin Teholassa oli logistiikkakäytössä olevia kiinteistöjä noin 67 000 neliömetriä. 2020-luvulle tultaessa logistiikkakiinteistöjen laajuus Teholassa oli kasvanut 136 000 neliömetriin.

Idän liikenne on ollut merkittävä tekijä alueen logistiikkayrityksille, mutta myös paikallista ja valtakunnallista liikennettä on aina ollut. 2010-luvulla rautatierahtiliikenne Aasiasta nousi merkittäväksi tulevaisuuden mahdollisuudeksi. RRT länsi (KCY) terminaalin toimittua hyvällä käyttöasteella läpi 2000-luvun ensimmäisten vuosikymmenten päätettiin Kouvolassa vahvistaa rautatierahtiliikennettä palvelevaa infraa. EU:n tuella syntyi Suomen ainoa EU:n liikenteen ydinverkon (TEN-T ydinverkko) rautatie- ja maantieterminaali RRT itä.

Ennen uuden RRT terminaalin valmistumista Venäjän hyökkäys Ukrainaan vuonna 2022 lopetti rautatieliikenteen Suomen ja Venäjän rajan yli. Kouvolassa logistiikkatoimijat olivat täysin uudessa tilanteessa.

Suomen ainoa EU:n TEN-T -ydinverkon rautatie- ja maantieterminaali

Vuonna 2023 avattu RRT itä kuuluu Suomessa ainoana sisämaan terminaalina EU:n TEN-T -ydinverkkoon. TEN-T -verkko (Trans European Network) kattaa kaikki liikennemuodot: lento-, meri-, raide- ja tieliikenteen sekä niihin liittyvät satamat, lentoasemat, terminaalit ja rajanylityspaikat.

 

Suomen kartalla näkyy ydinverkolle kuuluva Kouvolan rautatie- ja maantieterminaali ja kattavalle verkolle kuuluva Tampereen rautatie- ja maantieterminaali. Lentoasemista ydinverkolle kuuluvat Helsinki-Vantaa ja Turku ja kattavalle verkolle esimerkiksi Joensuun, Oulun ja Rovaniemien asemat. Ydinverkon satamia ovat Oulu, Naantali, Turku, Helsinki, Kotka-Hamina ja kattavan verkon satamia esimerkiksi Kemi, Kokkola ja Kaskinen. Kaupunkisolmukohtia ovat Helsinki, Turku, Tampere, Lahti, Jyväskylä, Kuopio ja Oulu. Lisäksi kartalla näkyvät sisävesiväyliin kuuluvat Saimaan vesiväylät.
Kuva: Liikenne- ja viestintäministeriö

Lue lisää Euroopan laajuisesta liikenteen TEN-T -verkosta

Scroll to top