”Kouvolalla on erinomainen logistinen asema ja infra tulevaisuuden ratkaisuja ja intermodaalikuljetustarpeita ajatellen”, suitsuttaa logistiikan DI Tarmo Halmineva. Halmineva jatkaa Railgate Finlandin toimitusjohtajaksi siirtyneen Jonna Paasosen työtä Digivihreä RRT -hankkeen projektipäällikkönä. Digivihreä RRT -hankkeessa vahvistetaan Kouvolan RRT -kokonaisuuden kilpailukykyä ja digivihreää kaksoissiirtymää.
Mutta mitä digivihreä kaksoissiirtymä tarkoittaa? ”Se tarkoittaa digitaalisuuden ja datan hyödyntämistä siten, että edistetään kestävää kehitystä ja ilmastoneutraaliutta”, Halmineva selventää. ”Matka on jo aloitettu, mutta tarvitaan vielä paljon innovointia, investointeja ja yhteistyötä, jotta tavoitteisiin päästään.”
Keskiössä on päästöjen vähentäminen niin liikenteessä, energiantuotannossa, maataloudessa kuin vaikka jätehuollossakin. ”Uusiutuvan energian osuutta energiantuotannossa pitää lisätä, samoin hiilinieluja.”
Haastetta pitää ollakin
Suomi on jo nyt yksi maailman johtavista uusiutuvan energian tuottajista ja lukuisia hiilineutraaliutta tukevia investointihankkeita on käynnistetty. ”Tavoitteiden pitää olla kunnianhimoisia ja haastavia. Niiden tuloksista voidaan toivottavasti raportoida lähitulevaisuudessa", Halmineva uskoo. "Kouvolan RRT voi omalta osaltaan tukea liikenteen päästöjen vähentämistä ja raideliikenteen osuuden lisäämistä.”
Pitkä kansainvälinen kokemus logistiikasta
Halminevalla on yli 30-vuotinen kokemus logistiikan johtotehtävistä. Viimeiset 23 vuotta hän asui Singaporessa ja työskenteli Nokia Networksin Aasian ja Tyynenmeren alueen logistiikan johtotehtävissä. ”Perheeseeni kuuluu Finnairilla työskentelevä vaimo ja kolme jo aikuistunutta lasta. Vapaa-aikanani harrastan liikuntaa, matkustamista ja Harley-Davidson-moottoripyöriä”, Halmineva kertoo.