Logistiikka- ja kuljetusala on jatkuvassa muutoksessa, kun säädökset ja teknologiat kehittyvät. Euroopan unionin säädösten yhteisvaikutuksella pyritään tehostamaan tavarakuljetusketjujen digitalisoitumista ja vähentämään hallinnollista taakkaa, samalla edistäen EU:n ilmasto- ja ympäristötavoitteiden saavuttamista. Tämä kehityssuunta pyrkii vahvistamaan EU:n kilpailukykyä ja innovaatiota logistiikka-alalla. Automaatio, digitalisaatio, datan jako ja käyttö sekä siirtymä kohti ympäristön kannalta kestävämpiä ratkaisuja, kuten raideliikenteen ja vähäpäästöisten polttoaineiden käyttö, ovat keskeisiä kehityskohteita.
Tässä artikkelissa tarkastelemme tärkeimpiä käynnissä olevia logistiikka- ja kuljetusalan lainsäädäntöhankkeita, jotka vaikuttavat alan toimijoihin ja sääntely-ympäristöön Euroopassa. Artikkeli on tuotettu osan Kouvola Innovationin ja Kaakkois-Suomen Ammattikorkeakoulu Xamkin Digivihreä RRT -hanketta.
Tärkeimpiä säädäntöhankkeita
Asetus vaihtoehtoisten käyttövoimien infrastruktuurin käyttöönotosta (AFIR-asetus)
AFIR-asetus tuo mukanaan pakollisia tavoitteita tieliikenteen lataus- ja vetytankkausinfrastruktuurin kehittämiselle sekä meri- ja sisävesisatamien maasähkön ja pysäköityjen ilma-alusten sähkönsyötön käyttöönotolle. Tämä asetus varmistaa, että vaihtoehtoisten polttoaineiden lataus- ja tankkauspisteiden palveluntarjoajat tarjoavat palveluihinsa liittyvän staattisen ja dynaamisen datan maksutta kansallisen yhteyspisteen kautta, edistäen siten tiedon saatavuutta ja käytettävyyttä.
Sähköiset kuljetustiedot - eFTI
EU:n sähköisistä kuljetustiedoista annettu asetus tähtää tavaraliikenteen ja logistiikan digitaaliseen tietojenvaihtoon ja datan uudelleenkäyttöön kaikissa kuljetusmuodoissa. Tällä hetkellä tietoja käsitellään usein paperilla tai erillisillä sähköisillä muodoilla, kuten eCMR. eFTI-asetus koskee kaikkia kuljetusmuotoja ja velvoittaa jäsenvaltioita tarjoamaan sähköisen kuljetustietojen välityksen viranomaisten ja kaupallisten toimijoiden välillä. Aluksi eFTI velvoittaa vain virallisia toimijoita, mutta sen odotetaan laajenevan myöhemmin.
Tieliikenteen automaation sääntelyhanke
Tavoitteena on uudistaa ajoneuvon käyttöä liikenteessä koskevat säännöt niin, että automaattinen ajojärjestelmä (ADS) voi toimia kuljettajan asemesta. Tämä hanke pyrkii mahdollistamaan turvallisen ja tehokkaan automaation tieliikenteessä, mikä voi merkittävästi parantaa liikenteen sujuvuutta ja turvallisuutta tulevaisuudessa.
Tavaroiden intermodaalikuljetusten tukikehys
EU:n vihreän rahtipaketin osana oleva ehdotus pyrkii edistämään rautatie-, lähimerenkulku- ja sisävesiliikenteen käyttöä. Tavoitteena on vähentää kuljetusten ulkoisia kustannuksia ja energiankulutusta sekä parantaa yhdistettyjen kuljetusten kilpailukykyä pitkän matkan tieliikenteeseen verrattuna. Ehdotus keskittyy tukikelpoisiin yhdistettyihin kuljetuksiin ja ulkoisten kustannusten vertailuun eri kuljetusmuotojen välillä.
CountEmissions EU -asetus
Tämä asetus pyrkii varmistamaan kuljetuspalveluiden kasvihuonekaasupäästölaskennan tulosten vertailukelpoisuuden, jotta käyttäjät voivat valita kestävimmän vaihtoehdon. Ehdotus korostaa suorien mittausten priorisointia laskennassa, mutta sallii myös toissijaisten tietojen käytön. EU kehittää ydintietokantaa ja keskustietokantaa, jotka tarjoavat oletusarvoja kasvihuonekaasuintensiteetille ja päästökertoimille.
NIS2-direktiivi
Euroopan unionin verkko- ja tietoturvadirektiivi (NIS2) säätää tietoturvavelvollisuuksista ja häiriöraportoinnista useilla sektoreilla. Uusi kyberturvallisuusdirektiivi vahvistaa EU:n yhteistä ja jäsenvaltioiden kansallista kyberturvallisuuden tasoa, erityisesti kriittisillä sektoreilla, kuten ilmaliikenne, raideliikenne, vesiliikenne ja tieliikenne. Direktiivi asettaa toimijoille kyberturvallisuuden riskienhallintavelvoitteita ja raportointivelvoitteita merkittävistä poikkeamista.
Näiden säädäntöhankkeiden tavoitteena on luoda tehokkaampi, kestävämpi ja turvallisempi logistiikka- ja kuljetusala Euroopassa. Toimijoiden on tärkeää pysyä ajan tasalla näistä muutoksista ja hyödyntää niiden tarjoamat mahdollisuudet kilpailukykynsä parantamiseksi.
Kuljetus- ja logistiikka-alan lainsäädäntöuudistuksista kuutiin Osana Digivihreä RRT -hanketta järjestetyssä logistiikan kaksoissiirtymä työpajassa. Työpaja videoitiin, joten puheenvuoroihin ja materiaaleihin pääsee tutustumaan myös jälkikäteen.